Thursday, May 11, 2017

Chokladbollens dag

Det är visst chokladbollen dag idag, enligt mitt flöde på Instagram och Facebook...
Alla dessa dagar för allt möjligt... Jag vet inte vad jag ska tycka om det egentligen. Men chokladbollar är ju gott så jag delar med mig av ett recept jag med :-)
Detta är inga klassiska chokladbollar, de är nämligen fyllda med cashewsmör. Helt galet goda!

Fyllda dadelbollar

Jag gjorde ett litet experiment... Som blev väldigt lyckat enligt mig själv, även om det var tämligen kladdigt att få i hop det... :-) Prova!

Ingredienser, ca 15 st:
250 g torkade dadlar
3 dl naturella cashewnötter
2 msk kakao
ca 0,5 dl kokosolja (smält/flytande)
1- 1,5 dl cashewnötssmör
ca 1,5 dl finhackade rostade, salta cashewnötter

Gör så här:
Blötlägg cashewnötter och dadlar i ca två timmar. Häll av vattnet och mixa dadlar och cashewnötter i en matberedare. Tillsätt kakaopulver och kokosolja och mixa allt till en jämn smet.
Forma "skålar" av smeten i händerna och fyll med drygt 1 tsk cashewnötssmör i varje. Knyt i hop och rulla bollar av smeten.  Det är kladdigt arbete - men väl värt besväret... Rulla sedan bollarna i de finhackade cashewnötterna. Håller länge i frys. Om de inte blir uppätna.

No comments:

Post a Comment