Saturday, May 9, 2015

Ugnspanerad kycklingfilé

Jösses vad tiden går när man har en liten bebis hemma... Och jösses vad mysigt det är <3
Nu börjar vi i alla fall få lite mer rutiner och jag kan ta mig tid att sitta vid datorn korta stunder när hon sover - så nu kommer det kanske lite nya inlägg och recept här så småningom. Först kommer ett recept som jag skrev innan hon föddes, men aldrig fick postat.

När jag ändå hade malt massa solrosfrön till grovt mjöl för att göra havrekakor - och var på experimenterar-humör så provade jag att göra en solrospanering till kycklingfiléerna vi åt på kvällen. Och det blev väääldigt gott! En enkel maträtt att laga blev det med och inget är ju bättre än det :-)
Mängderna höftade jag lite när jag blandade, men det var ungefär så här:

Ingredienser, 2 port.:
2 kycklingfiléer
salt, peppar
4 msk smält smör/ghee/kokosolja
1,5 msk malda solrosfrön
1,5 msk sesamfrön
1 pressad vitlöksklyfta
0,5 tsk oregano

Gör så här: 
Lägg kycklingfiléerna i en ugnsfast form och salta och peppra dem. Blanda fett, solrosfrö, sesamfrö, vitlök och oregano och häll/bred ut det över kycklingfiléerna. Stek mitt i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter (tills kycklingfiléerna är genomstekta och paneringen har fått en fin gyllenbrun färg).
Här serverat med stekt bacon/brysselkål och avocado

No comments:

Post a Comment