Monday, February 23, 2015

Varm blåbärssaft

Ett gott och enkelt sätt att få i sig nyttigt gelatin på! Receptet kommer ursprungligen från Fra Jord til Bord, men jag har följt det lite omgjorda receptet som Paleoliv har. Fördelarna med gelatin har jag tänkt skriva lite mer om i ett eget inlägg så småningom.

Ingredienser:
300 g frysta blåbär
3 L vatten
4 msk ekologisk gelatin (jag använder detta)
sötning efter smak och behag (jag använde 1 tsk honung, det blir tillräckligt sött för min smak)

Gör så här:
Lägg alla ingredienserna i en kastrull och värm upp sakta under konstant omrörning (annars kan gelatinet bränna fast). När saften är ljummen/varm så mixar man med stavmixer för att få ut maximalt av blåbären. Sila och häll upp på burkar och låt svalna. När saften är kall stelnar den på grund av gelatinet - och man kan äta den som gelé om man vill det också, annars slevar man bara upp några skedar i en kastrull igen när man ska dricka och värmer upp det.

No comments:

Post a Comment