Thursday, November 28, 2013

Pepparkakor paleo

Här kommer ytterligare ett recept som jag har hittat hos Under vårt tak.
Istället för färdig pepparkakskrydda som de har i sitt recept så har jag blandat min egen, och så har jag bytt ut kokossocker till sukrin istället.

Ingredienser, ca 2,5 plåt:
1 dl skållade mandlar (kan uteslutas)
3 dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
1 tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
2 tsk kanel
2 tsk mald ingefära
1 tsk mald nejlika
1 tsk kardemumma
1 ägg
3 msk sukrin (eller annat sötningsmedel)*
1 msk kokosmjölk
1 msk vatten

Gör så här:
Börja med att skålla och finhacka mandlar om du ska ha det. Blanda ihop alla torra ingredienser (utom skållad mandel) i en bunke och ställ åt sidan. Vispa ägg och sukrin pösigt, och tillsätt kokosmjölk och vatten. Vispa ner de torra ingredienserna i smeten och vispa ihop till en deg (forma med händerna på slutet). Blanda ner den skållade och finhackade mandeln i degen, och låt degen vila i minst 30 minuter i kylen.
Sätt ugnen på 175 grader.
Dela sedan degen i två delar och låt den ena halvan ligga kvar i kylen medan du jobbar med den första. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper, dra av det översta bakplåtspappret och stansa ut pepparkakor. Upprepa tills hela degen är slut.
Grädda i övre delen av ugnen i ca 12 minuter, tills pepparkakorna har fått fin färg. Låt de svalna på ett galler. När jag hade bakat färdigt satte jag in dem i ugnen igen, på 50 grader varmluft i ca 1 timme - för att få dem extra knapriga.
 
*Angående sötningsmedel: Jag använder oftast sukrin som sötningsmedel, för att det inte påverkar blodsockret. Honung och kokossocker är annars det som brukar anses som helt rena paleo-sötningsmedel. Problemet med dessa två är ju att de innehåller massa kolhydrater och blodsockret skjuter i vädret.
Man får helt enkelt avgöra själv vad man tycker är viktigast - att det är en ren naturprodukt, eller att blodsockret inte påverkas.
Ann Fernholm skriver för övrigt så här om kokossocker: "Socker som socker. Dessutom verkar kokossocker, om jag har förstått saken rätt, innehålla mer fruktos än vanligt vitt socker. Det ger extra hög fettproduktion i levern. När fruktos tas upp av levercellerna bildas också urinsyra i kroppen. Urinsyra kan bilda kristaller i lederna och ge gikt. Personer som har gikt ska hålla sig borta från fruktos."

7 comments:

  1. Vad kan jag ta istället för kokosmjölk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kokosmjölken sätter ingen smak på pepparkakorna, om det är det som får dig att tveka. Har du inte kokosmjölk hemma så kan jag tänka mig att det går att ersätta med smält kokosolja istället? Det kanske till och med kan göra pepparkakorna ännu knaprigare? Skriv gärna hur det blev om du testar!

      Delete
    2. Man kan nog för övrigt utan problem dubbla kryddmängden - de blev lite klena i smaken tycker jag idag...

      Delete
    3. Och nu är kryddmängden ändrad i receptet! Det blev mycket bättre!

      Delete
  2. Ja,mer kryddor kan jag tänka mig behövs.....kan nog aldrig bli för mycket?

    ReplyDelete
  3. Kanon bra recept! Ska använda det när jag ska baka pepparkakorna! Dottern tjatar ihjäl mig snart om dessa kakorna! ;)
    Trevlig 1:a advent!
    Kika gärna in hos mig under dagen, då jag bjuder på en jullåt jag spelade in i fredags! :)
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevlig första advent till dig också! Jättefin musik förresten, du spelar vackert!
      Kram!

      Delete