Saturday, October 5, 2013

Ostgratinerade crêpes med tacofärsfyllning

Receptet kommer från Ryskadockor, och det var supergott! Jag har lagt till mer köttfärs, och använt min egen tacokrydda - annars har jag följt hennes recept till punkt och pricka.

Ingredienser, crêpes, ca 8 st:
6 ägg
6 msk vatten
3 tsk fiberhusk
1 tsk salt
1 msk smält smör/ghee/kokosolja/olivolja

Ingredienser, fyllning:
ca 500 g köttfärs
ca 2 msk tacokrydda
ca 1 dl riven ost
ca 2 msk tomatpuré
1 ägg
+ ca 1 dl riven ost till gratinering

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ihop ägg och vatten med en stavmixer. Vispa ner fiberhusk, lite i taget, annars klumpar den sig väldigt lätt. Tillsätt salt och smält smör/ghee/kokosolja/olivolja. Stek tunna crêpes. Jag använde en stekpanna som är 22 cm och fick ut 8 st. Späd smeten med vatten under stekningen vid behov. Stek köttfärsen och krydda med tacokrydda. Tillsätt tomatpuré. Dra stekpannan med färsen från värmen och blanda i ägg och riven ost. Fyll crêpesen med färsmassan och lägg rullarna i en ugnssäker form. Strö över riven ost och gratinera på 225 grader i ca 15 minuter.
Gott, och mättande! Vi hade bara avocado till, men blev mätta på 2 crêpes var.
 
 

2 comments:

  1. Vad glad jag blir att du tyckte om det receptet! Och det är så gott att äta avokado till! Mums!
    Tack för länkningen! :)
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete