Friday, October 25, 2013

Fläskkarré på äppelbädd med rosmarin och salvia, och sötpotatis-pytt

Detta receptet kommer från Civilized Cavemans (George Bryant) matlagningsprogram i Real Food Con 2013. Jag tittade på programmet, men skrev inte ner så mycket mer än temperaturer och tider under tiden så jag har bara tagit utgångspunkt i det jag minns från George's matlagning - och försökt göra något liknande. Han använde "pumpkin pie spice" till sin sötpotatis-pytt, men det finns ju inte här så jag gjorde en kryddblandning på muskot, kanel och svartpeppar istället. Blev jättebra!

EDIT: så här i efterhand har jag lärt mig att "Pumpkin pie spice" är en blandning av kanel, muskot, ingefära, kryddnejlika och kryddpeppar - så jag var ju på spåret med min variant. Här är recept på en äkta pumpkin pie spice.


Ingredienser:
Fläskkarré med ben
Några kvistar rosmarin
Några kvistar salvia
Havssalt
Svartpeppar
Äpple

Sötpotatis-pytt, 2 port.:
1-2 sötpotatisar (beroende på hur stora de är)
2 små äpplen
2 pkt bacon
1 gul lök
1 citron (juice + skal)
ca 2 msk ghee/smör
havssalt
1 tsk muskot
1 krm svartpeppar
1 krm kanel

Gör så här:
Gör först färdigt sötpotatisen, och ställ åt sidan medan du gör resten av maten.
Skala och dela sötpotatisen i mindre bitar. Blanda i en skål med baconfett eller annat fett + havssalt. Lägg ut på en plåt med bakplåtspapper och stek i ugn på 225 grader i ca 30 minuter.

Salta och peppra och bryn fläskkarrén ca 1 minut på varje sida i en gjutjärnspanna. Lyft ut fläskkarrén och lägg i äppelbitarna i pannan. Fortsätt med rosmarin och salvia och lägg fläskkarrén på toppen. Sätt in hela stekpannan i ugnen på 125 grader i ca 15 minuter.

Dela baconet i mindre bitar och stek på medium-hög värme i gjutjärnspanna så att fettet börjar släppa. Tärna äpple och lök och låt steka med baconet (lök först). Lägg i en rejäl klick ghee/smör och låt smälta. Tillsätt havssalt, rostad sötpotatis och rör ihop allt. Smaka av med citronsaft, citronskal och muskot-kryddblandningen.

No comments:

Post a Comment