Friday, August 30, 2013

Mandelmjöl och mandelsmör (raw)

Mjöl:
Man kan köpa färdigt mandelmjöl i de flesta välsorterade matbutiker, men man kan lika enkelt göra eget. Tidigare har jag skrivit om att jag tar tillvara på "mjölet" som blir över när jag gör mandelmjölk, och förvarar det i frysen. Men för det mesta så gör jag bara mjöl genom att köra mandlar i matberedaren. Jag gör ofta lite mer än det jag ska ha, och förvarar det som blir över i en burk i kylskåpet (annars kan det härskna). Mandelmjölet man köper i butik är ofta gjort på skållade mandlar - och därmed ljusare än det man gör själv. Vill man ha ljust mandelmjöl/mandelsmör kan man alltså skålla och skala mandlarna först.

Smör:
Ju längre man kör mandlarna i matberedaren, desto finare blir mjölet - och håller man på tillräckligt länge (ca 20-25 minuter) så blir det smör! (Skrapa ner från kanterna med jämna mellanrum)
Tillsätt lite havssalt till smöret och ät det som pålägg, eller i smoothies, i pannkakor eller på gröt.
Vill man så kan man rosta nötterna först, då får smöret en lite annan smak!

Samma princip gäller givetvis på alla typer nötter :)

No comments:

Post a Comment